tiistai 29. kesäkuuta 2010

Retki Kärnteniin

Itävaltalaiset ystävämme Mario ja Nadja kutsuivat meidät luoksensa Itävallan eteläisimpään osavaltioon Kärnteniin. Teimme sinne siis parin päivän matkan viime viikolla ja majoituimme heidän asuntoonsa Klagenfurtissa. Klagenfurtiin on Ljubljanasta vain tunnin ajomatka, mikä on todella hämmentävän lyhyt etäisyys.

Klagenfurt on viihtyisä noin 100 000 asukkaan kaupunki, jossa on kaunis vanha keskusta. Vietimme aika paljon aikaa vain pyörien keskustassa ja paikalliset esittelivät meille tärkeimmät rakennukset ja patsaat. Kärntenissä ja etenkin Klagenfurtissa asuu sloveenia puhuva vähemmistö. Myös kaverimme Nadja kuuluu tähän ryhmään.

Klagenfurtin kaupungin vieressä on turistien suosima Wörthersee-järvi. Mekin menimme tietysti sinne ja vuokrasimme porukalla sähköveneen käyttöömme pariksi tunniksi. Oli todella hauskaa ajella sillä. Järven vesi näytti tosi puhtaalta ja myös väri oli kauniin sininen. Taustalla häämöttivät vuoret. Keskemmällä järveä hyppäsimme kaikki veteen uimaan. Veden lämpö oli noin +20 ja ilman +25.

Riku ja Mario veneessä

Uimassa

Illalla kävimme syömässä paikallisten suosimaan tapaan buschenschank-paikassa. Se on maatila, jossa sivutoimena on tarjolla ruokaa omalta tilalta muutamalle pöytäseurueelliselle. Tarjoiluihin kuuluu kinkkua ja erilaisia makkaroita, juustoa ja levitteitä. Tai yksinkertaisesti mitä nyt on saatavilla. Me söimme lihalautasemme ulkona istuen ja seuraten maatilan elämää ja eläimiä.

Guten Appetit!

Seuraavana päivänä teimme vierailun Villachin kaupunkiin. Sielläkin oli vanha kaupunki, mutta Villach ei ollut tunnelmaltaan tai arkkitehtuuriltaan yhtä viehättävä kuin Klagenfurt. Mielikuvaan ehkä vaikuttaa, että Mario on monesti kertonut Villachin olevan melko väkivaltainen ja vaarallinen yöaikaan.

Kaupunkikävelyn jälkeen vierailukohteenamme oli apinapuisto Villachin lähellä. Se oli metsikkö, jossa asuu 130 makakiapinaa. Apinoita oli tuotu sinne, sillä ne ovat ilmeisesti uhanalaisia kotimaassaan Japanissa. Puistossa ne saavat elää vapaana ja rauhassa. Teimme siellä oppaan johdolla 40 minuutin kävelykierroksen. Oli tosi mielenkiintoista seurata näiden apinoiden puuhastelua.

Apina ja pikkuapina

Päätimme Kärntenin reissun vierailemalla Marion vanhemmilla. Hänen äitinsä oli leiponut meitä varten sacherkakkua ja apfelstrudelia! Tämäkin oli tosi onnistunut matka, ja kohteesta sai niin paljon enemmän irti kun kulki paikallisten kanssa.