torstai 8. heinäkuuta 2010

Münchenin kautta kotiin

Viikko sitten Ljubljana jäi taakse. Viimeiset päivät vietimme hoitaen asioita yliopistolla ja hengaillen kaupungilla. Kavereista jäljellä Ljubljanassa olivat enää Mario ja Nadja.

Vaihtokeväämme viimeinen matka sijoittui Baijerin pääkaupunkiin Müncheniin. Matkustimme sinne junalla, mikä oli varsin edullista; yksisuuntainen matka maksoi vain 29 € ja kesti noin kuusi tuntia. Matkakohteen valintaa puolsi sekin, että Münchenista oli helppoa ja halpaa lentää suoraan Tampereelle, joten saatoimme yhdistää kotimatkaamme parin päivän kaupunkiloman. Ljubljanasta ei ollut saatavilla lentoyhteyttä Suomeen mihinkään järjelliseen hintaan.

Marienplatz

Saavuimme kaupunkiin iltapäivällä. Olimme varanneet halvan ja hyvän hotellin suoraan rautatieasemaa vastapäätä, oli siis helppo rahdata rinkat ja laukut sinne. Olimme käyneet Münchenissä viimeksi juuri viime kesänä. Tykkäsimme kuitenkin kaupungista, joten oli mukava palatakin. Majapaikkakin oli sama, missä yövyimme viime vuonna. Edellisellä vierailulla olimme ehtineet jo näkemään monet päänähtävyydet, mutta tällaisesta miljoonakaupungista löytyi toki paljon uuttakin.

Ensimmäisenä iltana menimme suoraan läheisimpään biergarteniin, Augustineriin. Se oli valtava ulkoilmaravintola. Ja esimerkiksi kuuluisaan Hofbräuhausiin verrattuna täällä istuivat paikalliset. Oluet piti hakea itse tiskiltä ja niitä tarjottiin vain litran tuopeissa. Se oli hassua, sillä emme koskaan aikaisemmin olleet jouneet olutta niin suurista laseista. Juoman seuraksi ostimme jättikokoisen bretzel-rinkelin. Oli mukava vaan istua ja olla. Ihmisiä oli paljon liikkellä ja sää oli hyvin lämmin.

Augustiner-biergarten

Seuraavana päivänä kävelimme vain keskustassa keskusaukio Marienplatzin ja vanhan kaupungin alueella. Kävimme pyörähtämässä myös englantilaisessa puutarhassa, joka oli todella suuri viheralue keskellä kaupunkia. Tämäkin päivä vierähti vain ihmetellessä kaupungin vilskettä ja istuessa terasseilla. Olimme jo aika väsyneitä kaikesta matkustamisesta kevään aikana. München on kyllä kiva kesäinen suurkaupunki, jossa on oma tunnelmansa.

Perjantaina lensimme Münchenistä Riikan kautta Tampereelle ja siihen päättyi vaihtokevät.