perjantai 21. toukokuuta 2010

Vieraita Tampereelta ja kiertelyä Bledin maisemissa

Vanhempani saapuivat viime perjantaina viikon lomamatkalle Sloveniaan. Hassua kun Suomessa on nyt epätavallisen lämmintä ja täällä taas epätavallisen kylmä, siis noin 18 astetta päivällä. Tuli heti tosi turisti olo, kun kierrettiin yhdessä Ljubljanan nähtävyyksiä. Näin myös suomalaisia huomattavan paljon. Taisivat tulla samalla Finnairin koneella vanhempieni kanssa ja nyt samaan aikaan kaupunkikierroksella. Turistien ja suomalaisten paljous yllätti myös siksi, ettemme yleensä liiku niin paljon vanhassa kaupungissa, jossa matakailijat nimenomaan parveilevat. Oli kyllä mielenkiintoista vaihtaa näkökulmaa ja roolia Ljubljanan asukkaasta turistiksi.

Näkymä linnan tornista

Kävimme syömässä joen rannassa ja kävelimme ympäri kaupunkia aika paljon. Tietysti menimme myös linnalle. Ensimmäisen kerran kävin myös linnan tornissa, mikä maksoi opiskelijalta 2 €. Se on ehdottomasti käymisen arvoinen selkeällä säällä. Upeat näköalat! Iltapalaksi söimme balkanilaista "herkkua", rasvaista piirakkaa burekkia.

Äiti ja iskä burekilla

Maanantaina teimme retken Bledin kaupunkiin, josta muuten on maisemakuva tämän blogin yläpalkissa. Iskä meni samantien golfaamaan Bledin hienolle, Jugoslavian kuningasta varten rakennetulle kentälle. Me muut siirryimme Bledin kuuluisan järven äärelle. Se ei ollut kovin suuri ja siellä on pieni saari, jossa on kirkko. Oli sen verran tuulista, ettei kannattanut mennä soutelemaan. Kiipesimme pientä polkua ylös kaupungin linnalle. Oli melkoista rahastusta päästä edes linnan porttien sisäpuolelle, mutta se kannatti. Näkymät olivat huikeat alas järvelle ja sitä ympäröiville vuorille.
Bledin linnalta. Järvi on takana

Bledissä ei maisemien lisäksi löytynyt kiinnostavaa tekemistä koko päiväksi. Lähdimme siis ajelemaan. Oli tarkoitus katsastaa päänähtävyyksiä Triglavin kansallispuistossa, mutta se ei ollutkaan niin helppoa, sillä meillä ei ollut karttaa ja opasteet olivat paikoitellen aika puutteelliset. Käväisimme Planican lentomäkeä ihmettelemässä. Oli se kyllä mahtavan suuri ja vastaavasti yleisö- ja parkkitilat pienet. En ihmettele yhtään, miksi kisojen aikaan paikka ruuhkautui niin pahasti.

Sitten ajoimme Bohinj-järvelle. Oli todella hienoja maisemia. Paljon metsää, jylhiä rinteitä, rauhaisa järvi ja vuolaita puroja. Täällä olisi voinut viettää paljon aikaa vain ihastellen maisemia ja kävellen luonnossa. Meidän kuitenkin piti palata Ljubljanaan ennen pimeän tuloa. Reissussa olikin mennyt jo koko päivä, vaikka etäisyydet eivät ole kovin pitkiä.